Showing posts with label Hari Raya. Show all posts
Showing posts with label Hari Raya. Show all posts

Friday, September 14, 2007

EID FITRI - 2006 (2)



Imam sedang membaca teks khutbah dari Jakim (download dari internet). Panjang beno!!! Ada yang sepatutnya ditapis tapi Imam baca jugak seperti, "hendaklah menziarahi saudara mara dan sahabat handai, jangan membazir dengan membeli pakaian dan kuih muih secara mewah..... " Manalah ada saudara kita yang kita boleh melawat kat sini lah Brother. Pakaian dengan kuih pun tak di jual.... Sengaja baca semua, kan nak rasakan suasana berhari raya seperti di Malaysia!!!! Rasanya tidak ramai yang tinggal di kem pada tahun 2007 ini. Mungkin inilah kali terakhir khutbah dalam Bahasa Malaysia kedengaran di bumi bertuah ini.

EID FITRI - 2006 (1)



Atas tujuan yang sama, solat Aidil Fitri 2006 telah diadakan berasingan dari penduduk tempatan. Majlis takbir, solat dan khutbah telah diadakan di galley pihak kontrator utama. Lihatlah kesedihan yang terpancar di muka setiap pendatang Malaysia ini. Kelihatan Brother Ismail Hassan, Ahmad Bee, Zahid dan Arip (tunduk di barisan belakang, sedih sangatlah tu !!!!). Mungkin mereka tidak akan mengulangi sejarah ini pada tahun 2007!!!

EID ADHA - 2005 (2)

Para hadirin sedang mendengar khutbah Aidil Adha (2005) dari Imam bidan terjun. Pendatang Malaysia ini berhajat untuk mendengar khutbah dalam bahasa ibunda mereka dan takbir yang mendayu-dayu dan menusuk kalbu. Itulah sebabnya pendatang ini menjalankan solat berasingan dari penduduk tetap Kg Pasir Berdengung. Mereka belum fasih berbahasa Arab pada masa itu..... hingga ke hari ini!!!!! Malulah orang Bangla boleh mendengar khutbah bahasa Malaysia selapas setahun menetap di Malaysia!!!!

EID ADHA - 2005 (1)


Kelihatan Mail Gunung, Along, Shukri dan Ipin solat Hari Raya Aidil Adha di pejabat projek pada tahun 2005.